Wan switi kesneti nanga wan bun nyun jari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu Wan switi kesneti nanga wan bun nyun jari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu

Wan switi kesneti nanga wan bun nyun jari

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

Enigszins te laat voor de kerst en nieuwjaarsgroeten, maar goed, beter laat dan nooit!
De afgelopen weken stond vooral in het teken van kerst en oud en nieuw. En dat was ook duidelijk aan de Surinamers te merken. Blijkbaar hoef je die laatste weken nog minder te doen, en gaat iedereen massaal naar de stad om kerstinkopen te doen, want de kerstbonus is binnen, en die moet natuurlijk gelijk op gemaakt. Hm, misschien toch ook wel herkenbaar voor mezelf..Maar dat betekent dus chaos in de stad. Op elke hoek staan agenten op het chaotische verkeer toch nog enigszins in goede banen te leiden, wat natuurlijk onbegonnen werk is. De complete stad staat vast met auto’s.

“Het is natuurlijk wel heel bijzonder om een keer kerst te vieren in de zon, in plaats van het koude Nederland” waren de woorden die Karin Flierman heel schaapachtig sprak tegen de Surinaamse gemeenschap op 1e kerstdag in het half 8 journaal. Mijn eerste televisieoptreden in Suriname heb ik dus ook gehad, en oh wat een succes was dat. Suzanne, meisje uit mijn klas, loopt stage bij de Staatstelevisie en ik kwam haar tegen op straat toen zij een item aan het maken was over hoe Nederlandse stagiaires de feestdagen ervaren in Suriname.
Gelukkig keken die avond door de rellen die er in Albina waren, nog eens extra veel mensen naar het journaal, en hadden al mijn collega’s mijn fantastische tv debuut dus ook gezien.

En toen was het tijd voor het kerstfeest…
Kerst was een erg mooi feest dit jaar, in plaats van 1e kerstdag gourmetten werd het barbecueën, en in plaats van 2e kerstdag Boode werd het een concert van Sanchez ‘The golden voice of Jamaica’. Wat het genre precies was van deze rasartiest is nog steeds niet helemaal bekend, maar het was wel een mooie avond.
Ook dit jaar geen Robert ten Brink op kerstavond, maar een kerstgala van de Salsadansschool.
Gelukkig kan je alles terug kijken op internet, dus hebben we de andere kerstdagen nog wel stukjes kunnen zien van de All you need is love kerstspecial.
1e kerstdag hadden we aan de Kwattaweg een sinterkerstfeest. We waren uiteindelijk met z’n twintigen om te barbecueën, was erg gezellig. En tussendoor was het tijd voor de gedichten en cadeautjes.
Onder het voorlezen werden we nog even opgeschrikt door enorm vuurwerk, en aangezien de omstandigheden van de vuurwerkopslag naar ons idee vast niet erg veilig zijn, en wij naast zo’n opslag wonen, ontstond er toch nog even kleine paniek. Gelukkig waren er gewoon mensen een enorme berg vuurwerk aan het afsteken voor de vuurwerkopslag, en viel het dus allemaal nog best mee. De veiligheidsvoorschriften houden hier ook wel op met een A4tje geschreven ‘verboden te roken’, maar gelukkig is het goed afgelopen. Al is dat misschien ook nog een beetje voorbarig, want er kan nog tot vandaag vuurwerk gekocht worden, en hoe lang de rest hier nog blijft liggen is hier natuurlijk ook altijd maar weer de vraag. Maar goed, uiteindelijk een hele mooie avond gehad met allemaal leuke cadeautjes en gedichten.
2e kerstdag zijn we maar een dagje naar Overbridge gegaan, om nog een dagje in de zon te liggen inclusief kerstmuts. ’s Avonds dus dat concert gehad, waar ook Damaru nog eens op kwam treden, was weer een mooie avond. Kortom mooie kerst!

Tussen kerst en oud en nieuw moest er natuurlijk ook nog weer stage gelopen worden. Dat bevalt ook nog steeds goed, ben bezig met specifieke opdracht. Ben bezig met een onderzoekje naar onderwijs in het binnenland, en het begint nu al aardig vorm te krijgen. Na veel telefoontjes en aandringen eindelijk een afspraak gehad met de man die ik hierover spreken moest. Dus dat schiet allemaal mooi op, mag ook wel want ik hoef nog maar 2 weken stage te lopen.
Deze week waren er veel jaarafsluitingen bij alle grote bedrijven en ministeries. Waar natuurlijk niet zuinig wordt gedaan met het eten, dus dat is altijd goed.

Oud en nieuw zelf was ook super mooi! ’s Ochtends moest ik er nog wel even stage gelopen worden, dat betekent dat iedereen zo snel mogelijk een berichtje maakt om de krant toch maar een beetje te vullen, en dan naar de stad gaat om te feesten. Om 10 uur ’s ochtends zat ik al aan de patat, om elf uur aan de champagne, en er waren nog meer collega’s die eten en drank mee hadden genomen, dus tot 12 uur hebben we ons daar uitermate vermaakt. Iedereen snel een fijne jaarwisseling wensen en de stad in.

Hier was het feest al flink aan de gang. De hele domineestraat (winkelstraat) vol met mensen, eet- en drinktentjes, pangara’s (duizendklappers ofzoiets) en podiums. In de brandende zon de hele dag dansen en drinken op straat. Super leuk, beetje Koninginnedag idee. Even leek dit ook weer uit te lopen op een groot drama, want er vloog op een balkon een vlag in de fik, fijn tussen al die houten panden, en op dat moment werd er ook een pangara afgestoken dus de mensen konden nergens heen..Gelukkig werd dit brandje op tijd geblust en werd er vrolijk verder gefeest. Emmely en ik moesten als enige ’s ochtends nog stage lopen dus wij waren nog enigszins daarop gekleed. Lange broek, veel te warm dus. Gelukkig was er nog een chinees open, en hebben we daar onze broeken maar ingeruild voor een korte broek. Deze was dan wel 8 maten te groot, maar dat maakte allemaal al niet meer uit.
Tot een uurtje of 6 hebben we door gefeest in de stad, toen even naar huis, beetje opfrissen enzo, en toen weer door naar ’t vat. Hier ging de streetparty weer verder. De Surinamers waren inmiddels helemaal los, en er werd vooral weer volledig op elkaar los gegaan vooral. Als je even naar de wc liep was je kont niet veilig, want je werd zo vastgegrepen door een of andere kerel die eens flink tegen je aan begon te rijden. Je moest de mannen letterlijk van je af slaan. Best grappig allemaal..
Om een uurtje of 10 stopte de muziek ineens en waren alle Surinamers binnen een paar minuten in geen velden of wegen meer te bekennen. Hoe ze dat toch altijd zo snel doen?!
In ieder geval, die gingen massaal naar huis om de jaarwisseling met familie te vieren.
Daar stonden dus alle Nederlanders nog een beetje verloren op straat.
Toen zijn we naar de Zus&Zo gegaan, om daar met alle overgebleven Nederlanders de jaarwisseling te vieren. Allemaal leuk met champagne en vuurwerk.
Om half 2 waren we allemaal zo kapot dat we maar naar huis zijn gegaan. Al in geen jaren zo vroeg thuis geweest met oud en nieuw. Maar ook nog nooit vanaf uurtje of 11 dit al gevierd in de brandende zon. Wat een feest!

1 januari was het tijd voor de traditionele Nieuwjaarsduik. Dan wel niet in Scheveningen, maar bij het zwembad Zin. Een aantal Nederlandse stagiaires hadden dit georganiseerd, en hadden ook van alles geregeld met Unox. Mutsen en rookworsten enzo, helaas is dit pakket niet op tijd aangekomen. Goh?! En liggen er nu ergens in Suriname een doos met mutsen en rookworsten.

Uiteindelijk was het super mooi om de feestdagen een keer zo mee te maken in Suriname. Zij weten wel een feestje te bouwen.

Nu is het allemaal weer voorbij en keert de rust weer een beetje terug in Paramaribo. Misschien dan eindelijk weer een beetje kunnen slapen, aangezien er de afgelopen 2 weken iedere nacht vuurwerk werd afgestoken. En de minister had dan wel gezegd dat ze streng gingen controleren dat er niet boven de 100 decibel geknalt mocht worden, maar er zijn denk ik gemiddeld 3 Surinamers die zich hier aangehouden hebben, en over controle was al helemaal geen sprake.

Morgen ga ik mijn vader en moeder van het vliegveld halen, die komen me voor 3 weken op zoeken. Helemaal leuk om hun alles te kunnen laten zien enzo, en ben heel benieuwd wat zij er van gaan vinden. En dan nog een weekje keihard genieten, en dan zit het er al weer op, al gaan we daar voorlopig natuurlijk nog even niet aan denken!

Foto’s staan weer op http://picasaweb.google.com/karinflierman

Er staan ook nog foto’s bij van Santigron, dat is een marrondorp waar we laatst een keer zijn wezen kijken. Het dorp heeft 500 inwoners uit 9 families. We moesten hiervoor wel 5 srd betalen aan het eerste vrouwelijke dorpshoofd. Emancipatie in het binnenland!

De groeten

• 02 Januari 2010 - 19:54

Mam:

Jeetje wat een lang verslag.
    tot morgen we gaan wel met de auto. Het heeft hier niet zo veel gesneeuwd. doeiiiiiiiiiii

• 02 Januari 2010 - 22:46

Gerrie, J-W En Wim.:

Met zo'n verslag, kunnen we zelfs zonder foto's ons helemaal inleven. Geweldig! De omgeving zal wel wat veranderd zijn, maar de manier van leven en feest vieren is blijkbaar nog als 42 jaar geleden.Ik denk dat ik morgen ook ga boeken.
    Veel plezier met je pa en ma.

• 03 Januari 2010 - 17:28

Carla:

Hoi Karin,

Op aanraden van je moeder vanmorgen heel vroeg!! op Schiphol.....nu gelijk na een paar uurtjes slaap en een verjaardag verder, gelijk dit verslag even weer lezen. jaja ga je je ouders van het vliegveld halen, kun je ook je oom en tante nog uitzwaaien, dat was heel leuk...... mijn ouders hadden flinke vertraging en jouw ouders waren dus veel te vroeg, maar dat is best bijzonder om dan samen op schiphol koffie te drinken, de rest zul je dan wel van je ouders horen.
    nog heel veel plezier samen met je ouders.....

Groetjes Carla

Oh ja het verslag is zoals gewoonlijk ook weer geweldig om te lezen.

• 05 Januari 2010 - 14:58

Kristiaan En Marije:

Hoi Karin (en Johan en Herma). Allereerste natuurlijk de beste wensen voor 2010, je bent al goed begonnen met op tijd naar bed gaan...
    Wat heb je weer een heerlijk verslag afgeleverd, super om te lezen (haha, jammer van de rookworsten).

veel plezier nog daar en groeten aan je ouders.
    Kristiaan en Marije.

• 05 Januari 2010 - 22:05

Loes:

Hey,
    Ontzettend leuk verhaal weer!! Dus feesten kunnen ze daar wel??? Wel gek dat ze dan ook direct weg zijn als het afgelopen is... dat kennen wij niet hoor?!
    Dat zouden ze ons eens moeten leren...hoe je na een tentfeest zo snel naar huis gaat haha...
    Veel plezier met je ouders en ik mail je binnenkort;) geniet van je cadeaus haha!
    Kus

• 17 Januari 2010 - 15:42

Oma:

Karin geniet je daar erg. In dat mooie land, dat wij zojuist gezien hebben. Kom je nog weer thuis na al dat moois? Ik zie je hier vanuit de Stevenskamp in het internetcafé. Jullie hebben het daar mooier, dan wij met dat koude weer. Gerrit en Ineke zijn hier. Doe je vader en moeder de groeten. Met mij gaat alles weer goed. De koffie smaakt best. Ik reken erop, dat je wel weer komt. De groeten van Oma, Gerrit en Ineke vanuit een beetje koud internetcafé in de Stevenskamp.
    \Doeiiiiiiiiiiiii

• 20 Januari 2010 - 20:58

Sylvia:

Hallo,

Volgens mij heb ik je op het Surinaamse journaal gezien!!!
    Ik ben een (oud)collega van Marriet. Zag je toevallig op haar hyves staan. Ik was met kerst ook in Suriname! Mijn vriend gaat daar namelijk werken.
    Echt super leuk land!
    Nog even veel plezier en "no span"

Groeten
    Sylvia

• 21 Januari 2010 - 08:40

Jolande:

Hallo dan ik heb weer genoten van jouw reisverslag,en wij hier maar in de K.. kou zitten
    hahaha
    Geniet nog even en tot gauw in ons koude kikkerland
    dikke kus van Jan en mij
    doegyyyyyyy

• 21 Januari 2010 - 17:08

Berthien:

Ik liep wat achter met lezen.. dus ff de schade weer ingehaald.. Echt hilarisch hoe jij je avonturen allemaal verwoord!
    En die foto's er allemaal bij!
    Alleen die nieuwjaarsduik.. Beetje een laffe foto hoor! hahah! Zitten jullie daar te chillen bij het zwembad staat er 'nieuwjaardsuik'onder! hahaha!

Geniet nog ff van de zon!

Enne wel ff wassen hoor voor je weer terug gaat naar Nederland.. Sjongejonge!

Dikke kus

• 22 Januari 2010 - 10:11

Erik Trompert:

Hey,

Hahas, wat leuk weer om te lezen!
    Straks dus ook nog een filmster! Veel plezier nog eventjes daar!

Groeten en tot in Averlo! :D