Wow - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu Wow - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu

Wow

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 Oktober 2009 | Suriname, Paramaribo

Wow,

Wederom tijd voor een update. Het gaat hier inmiddels weer aardig goed, heb beetje last gehad van oorontsteking, verkoudheid, hoesten en alles. Wel irritant. Ben hier ook naar de dokter geweest, is ook al hele ervaring. Kreeg eerst oordruppels, en moest het over 3 dagen over zijn, nou dat was het dus niet. En we zouden het weekend op trip gaan, dus ik zag het al helemaal niet zitten. Dus maar weer terug naar de dokter, hij wou me weer weg sturen met druppels, maar ik wou wel graag antibiotica. Dus ik vroeg daarom, en dat was helemaal prima. Je mag hier gewoon je eigen medicatie voorschrijven, wel handig. De antibiotica kost hier trouwens ook niks, 10 srd, dat is ongeveer 2,50 in euro’s. Gelukkig heeft het wel aardig geholpen, en is het nu aardig over…

Maar afgelopen weekend zijn we dus op trip geweest, was weer super mooi. Wat we allemaal zouden gaan doen en waar we zouden slapen was allemaal erg onduidelijk. We wisten dat we de Saramacca rivier op zouden gaan, en dat daar nu vanwege de droge tijd meerdere eilanden in het water zouden liggen en dat we vrijdagmiddag rond half 5 een stadsbus ons bij ons huis zou ophalen. En deze was zowaar op tijd :O en konden we al onze spullen inladen. Toen zijn we naar Lelydorp gereden om de twee gidsen op te halen, want die moesten uiteraard ook mee. Ik heb volgens mij ook wel eens een foto van zo’n stadsbus op de fotosite gezet, deze zijn heel praktisch ingedeeld, en dna kunnen er ongeveer 25 mensen in. Wij waren al met 20 en al onze spullen, toen moesten er nog 2 mensen met spullen bij in, en ook nog een enorme hoeveelheid aan spullen voor het weekend, eten, drinken, tenten, zeiltjes, geweren, weet ik veel wat allemaal. Met een beetje tactische indeling is dit zowaar nog gelukt. Het is allemaal niet echt verantwoord, maar goed daar hecht je hier ineens niet zoveel waarde meer aan. Toen alles was ingepakt konden we dus op weg.

Na een flink stuk rijden in het busje, het was net schoolreisje inclusief zingen en alles, kwamen we bij een dorpje in de jungle waar we op de boten zouden stappen. Eerst moest uiteraard nog even het water uit de boten worden geschept. Nadat alle spullen vanuit de bus in de boot waren geladen konden we gaan varen. Erg mooi om zo in het donker over de rivier te varen, ook was het bijna volle maan, dus dat gaf nog wel wat (mooi) licht.
Na ongeveer 45 minuten varen kwamen we aan bij onze slaapplaats. Een mooi eilandje aan de rivier. Hier hebben we een kampvuur gemaakt en wat gegeten. Het was de bedoeling dat we gewoon op het zand zouden slapen, maar ze hadden toch nog een paar tentjes mee genomen, dus hier hebben we in geslapen, sommigen hebben wel gewoon buiten gelegen. Lekker zacht zand was ons verteld, maar dat viel wel even flink tegen haha..’s Ochtends werden we allemaal de tent weer uitgebrand door de zon, en konden we gaan ontbijten. Toen ik me aan het omkleden was kwam ik tot de ontdekking dat er een of andere rare bult op mijn enkel zat, het leek wel een hele grote blaar, maar een beetje rare plek voor. Dacht ja hoor, heb ik weer, was dus al niet zo fit door de oorontsteking :S maar gelukkig slikte ik al antibiotica, dus hielp ook wel weer tegen deze ontsteking. Hij stond helemaal op knappen, dus hebben hem maar doorgeprikt en sterilon opgedaan, maar een uur laten stond ie er gewoon weer. Nog maar keer proberen, en toen werd het een mooie open wond, dat werd dus niet zwemmen..Zowel voor ontstekingen als voor de piranha’s.

Inmiddels waren we verder gevaren naar een volgend eiland, waar we ook onze hangmatten op konden hangen, hier hebben we de hele ochtend een beetje gechillt, gegeten, gezwommen (behalve ik dan) en lekker in de zon (schaduw) gelegen. Een van die luitjes die de boot bestuurde had ook nog een paar piranha’s gevangen en op gebakken. In de veronderstelling dat piranha’s kleine vissen zijn, was het toch even schrikken toen ik er echt een zag. Wow, die beesten zijn groot!!!! :O Niet te zuinig.. Maar het schijnt dat die kleinere versies, die zwemmen samen, gevaarlijker zijn.. Maar deze kom je niet graag tegen in het water..
Tegen eind van de middag zijn we weer gaan varen op zoek naar dieren. Eerst zijn we nog een stuk door de jungle gelopen, en nog even aan een liaan geslingerd als ware tarzans en janes haha.. Toen het donker werd zijn we weer in de boot gegaan, op zoek naar kaaimannen. We hebben er wel een aantal gezien, en Dion (gids) heeft er ook nog een gevangen die we allemaal even vast mochten houden. Echt mooie dieren! Tijdens het varen liep de boot ook geregeld vast, omdat het water dus zo laag staat, in een zandbank. Dus iedereen de boot uit om de boot uit de zandbank te duwen, gezellig tussen de piranha’s en kaaimannen.

Terug bij het kamp stond alles in de fik, echt super mooi gezicht, en het was ook nog de bedoeling. Om de oude bladeren en alles te verbranden en de dieren op afstand te houden, je zou denken dat je de hele jungle affikt, maar dat viel mee gelukkig. Ook stonden er overal kaarsen, want er waren er 2 jarig! Dus hadden we een Tarzan en Jane themafeestje in de jungle, echt super leuk! Iedereen mooi verkleed haha..Erg geinig! Hebben lekker gebbqt en lekker gedronken bij het kampvuur, erg gezellig! En ’s avonds allemaal plekje in de hangmat opgezocht. Was echt zoeken, overal door elkaar en boven en onder elkaar hingen de hangmatten, erg geinig om te zien. Gelukkig hebben alle bomen en takken het ook gehouden, en kon je ’s ochtends weer lekker door de zon je hangmat uitgebrand worden. Die zondag hebben we ook rustig aan gedaan, lekker gezwommen, ontbeten, en kregen we nog allemaal even schietles, wel geinig. Enorm lawaai maakte dat ding, en de fles heb ik helaas niet geraakt haha. Wel een zere wang, aangezien mijn dikke wang te dicht naast het geweer zat tijdens die terugslag, maar dat hoort er allemaal bij haha..

Daarna was het weer tijd om alle spullen op te ruimen en de boot weer in te laden, gelukkig nu met een stuk minder spullen, en terug te varen naar het busje. We zouden op de terugweg nog even naar een indianendorp gaan, maar we zaten helaas midden in een tropische bui. Gelukkig minderde de chauffeur zijn snelheid er niet om, hele geruststelling :S. Toen hebben we als echte toeristen vanuit de bus het indianendorp bekeken. Wel jammer, maar er komt vast wel weer een mogelijkheid om te gaan kijken. Tegen 8 uur ’s avonds waren we allemaal weer thuis, om meteen onder de douche te springen, en daarna lekker slapen..Want maandag moest er weer gewoon stage worden gelopen.

Maandag op stage vroegen ze aan mij of ik de volgende dag voor een item naar Nickerie wou. Dat is een district in het westen van Suriame. Dat wou ik uiteraard wel, moest ik alleen de volgende ochtend om 7uur vertrekken. Ik was er uiteraard op tijd, maar verder niemand (was te verwachten). Zo rond kwart voor 8 konden we dan toch vertrekken. Had er eerst niet zoveel zin omdat ik alleen moest, maar daar aangekomen kwamen ik al een aantal bekenden, collega journalisten (stagiaires) tegen, dus dat was gezellig, voor de vier uur durende busrit.

Onderweg was er een heleboel te zien, wel jammer dat je overal gewoon door heen rijdt maar goed, wel leuk om even te zien. Het item zelf stelde niet zoveel voor, er werd een nieuwe school geopend daar, alleen was er nog geen gebouw, geen leerkrachten, maar wel een heleboel enthousiaste mensen die zeiden dat dat nog wel kwam allemaal, is goed!!
Toen we al onze informatie hadden verzameld, gingen we nog even lunchen met 2 ministers, wel geinig. En toen konden we weer de bus in, om 4 uur terug te rijden. Pf, thuis gekomen was ik helemaal dood, en kon gelijk naar bed.
Nou het verhaal is nu wel weer lang genoeg haha…

Foto’s staan weer op: http://picasaweb.google.com/karinflierman

Titel slaat op dat het verhaal wel beetje lang is geworden, die maak je altijd als laatste he?! Word al een echte journalist!

Tot snel!!

Xx


  • 09 Oktober 2009 - 11:14

    Marriët:

    Moet erg lachen om het feit dat je nu toch aan de sterilon bent ;-), altijd ontsmetten hè!!!

  • 09 Oktober 2009 - 11:51

    Mam:

    wat spannend allemaal.
    goed dat je lekker geniet.
    tot horens

  • 09 Oktober 2009 - 13:56

    Monique:

    Leuk verhaal!!
    Blijkbaar heb je m'n mailtje wel heel letterlijk genomen haha!

    Liefs uit Holland, bijna weekeeeennddd!!

  • 10 Oktober 2009 - 10:32

    Carolien:

    Hallo Karin,

    Je hebt weer een heleboel meegemaakt las ik.
    Heb je ooit die film over piranha"s gezien? Ik zou m'n dikke teen niet in het water durven steken.
    Wij hebben afgelopen week ook het nodige meegemaakt. Gerrit spier in zijn arm gescheurd, bij Rick in Utrecht ingebroken en Stefan heeft een ree voor de auto gehad. Ik hoop nu aankomende week op een rustige week! Heel veel plezier!
    groetjes Carolien

  • 27 Oktober 2009 - 21:05

    Berthien:

    Hej Razende Reporter!

    Wauw! Wat een gave dingen beleef je daar allemaal zeg! Ik heb in 1 keer al je verhalen gelezen en ik denk alleen maar: wat GAAF! (behalve dan die oorontsteking enzo :S)
    Voor de foto's ga ik een andere avond uittrekken, maar die zullen vast ook heel erg mooi zijn!
    Nou, heeel veel plezier daaro! Enne.. ik lees met je mee! ;)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2010

De laatste week noh?! Jaja...

02 Januari 2010

Wan switi kesneti nanga wan bun nyun jari

13 December 2009

Switi libi

29 November 2009

Dus dat

09 November 2009

Fawaka
Karin

Actief sinds 02 Aug. 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 22511

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2011 - 08 Maart 2012

Robert en Karin gaan backpacken

31 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: