Het heeft even geduurd.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu Het heeft even geduurd.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Flierman - WaarBenJij.nu

Het heeft even geduurd....

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

30 Oktober 2009 | Suriname, Paramaribo

Zo, het is inmiddels al weer een tijd geleden dat ik hier wat neer gekalkt hebt, en na verschijnende opmerkingen ga ik dan toch vandaag maar weer eens poging doen al mijn avonturen op papier (scherm) te zetten!

We waren gebleven rond 9 oktober, dat is trouwens ook best een tijd geleden! Inmiddels weer helemaal hersteld van oorontsteking, rare bulten en alle narigheid. Alleen het hoestje zit er nog..Maar dat trekt vast ook nog wel weer bij!
Inmiddels ook alweer een heleboel beleefd. Die vrijdag 9 oktober ben ik even bij Damaru, die met dat tuintje in zijn hart, geweest. Ook wel geinig, maar hier zijn ze niet zo dol op hem. Hij laat een half uur op zich wachten (zoals de gemiddelde surinamer), de meeste journalisten waren hier niet van gediend, en zijn vertrokken. Ik als toegewijde journalis, ahum, bleef natuurlijk! Damaru kreeg een prachtig nietszeggend plastic beeldje, maar toch was zo hij zo verrast en blij! En een artikeltje was weer gemaakt!
's Avonds ben ik toen nog bij de residentie van de Nederlandse ambassade geweest, want de week er op zouden er 8 fractievoorzitters komen uit Nederland, dus hebben we even het programma doorgelopen. Dikke vette keet heeft die man, ambassadeur is zo'n verkeerd beroep nog niet!

Goed bla bla bla..Weer leuk weekend gehad enzo! Die week erop ook weer leuke stage, weinig bijzonderheden volgens mij..Ohja dat weekend er op was het Divali feest, wel mooi. Is een Hindoestaans lichtjes feest, erg leuk om te doen. Krijgt daar meteen drinken, snoepjes en wierook in je handen gedrukt, altijd goed! De hele avond hebben ze gedanst en gezongen. En uiteraard hebben er 15 mensen een toespraak gehouden, want daar zijn ze hier gek op! Niemand luistert, maar dat schijnt ook niemand wat te interesseren, als je maar een toespraak gehouden hebt! Was weer een mooie avond, die eindigde in Margarita's. Waar ik echt mijn ogen heb uitgekeken. Antwerpen met de Amerikaanse sletjes was er niks bij! Ja Marriet en Simone het kan erger! :O Altijd leuk om even te kijken! Behalve toen een of andere enorme surinamer een beetje boos werd op zijn vriendin, ging er niet bepaald zachtjes aan toe..Was weer genoeg sensatie voor een avond!

Die zaterdag er op zouden we gaan chillen op Parabello, maar daar was ik nog niet helemaal toe in staat, dus heb heerlijk uitgeslapen en daarna met Jan en Erike naar Torarica geweest. Is een luxe hotel, daar hebben we op de pier beetje naar de Surinamerivier gekeken en lekker gechillt. Waren nog een groepje Surinamers tegen de stroom in aan het zwemmen. Op een gegeven moment gingen ze alleen op de railing staan, en onder het roepen van "he een drenkeling" het water in springen. Was blijkbaar een of andere training van een reddingsbrigade. Wel respect zo tegen het water in zwemmen, erg harde stroming daar.
's Avonds lekker uit eten geweest, en ook wezen chillen bij Torarica, erg gezellig!

Die week er na, we hebben het nu over vorige week voor de duidelijkheid, kwamen de fractievoorzitters uit Nederland over. Dus daar ben ik nog 2 keer ofzo in die week heen geweest. Wel lachen, zo krijg je ook eens de kans om die te spreken, zo als stagiaire in Nederland niet zo makkelijk gaan waarschijnlijk.

Vorige week woensdag trouwens helemaal naar een hilarische persconferentie geweest. Het was gewoon te geinig, dat ging werkelijk helemaal nergens over..INHolland ging een hogeschool openen in Suriname. De opleidingsdirecteur was een grote blanke rode man, Patrick "Henk" Tanck, daar verwacht je echt een donder preek van, maar dat werd even anders. Met een lief zacht stemmetje zei hij tegen de aankomende studenten dat zij vast ook wel eens ondeugend zijn geweest vroeger op school. Toen hij met de beste tips en bemoedigen aan kwam, en hier ook nog mooie plaatjes bij had werd het eigenlijk al te veel. Maar toch blijven zitten he! Daarna heeft een andere Nederlander 20 minuten lang gepraat over de EU, er is nog steeds niemand die begrijpt waarom hij dat deed..Toen er ook nog een zanger kwam, die halverwege zijn liedje opnieuw begon omdat hij de tekst vergeten was, was het toch echt tijd om te gaan. Stiekem weglopen was niet echt aan de orde, dus dan maar zelfverzekerd vrolijk lachend naar buiten lopen..Wat een avond! Verder was het nog wel een leuke avond trouwens, wederom lekker gegeten en gechillt!Dat lukt hier wel aardig!

Oke, we zijn nog steeds niet klaar hoor! :P
Nu ga ik er ook helemaal voor!
Afgelopen weekend alleen nog, dan is het wel weer klaar!
Dit weekend ben ik met Emmely, iemand van haar stage (joey) en een vriend daar van (Gulio? of hoe je het ook mag schrijven) naar het Brokopondo meer geweest. Hier zouden we gaan kajakken! Oke, goed leuk gezellig! Werd uiteindelijk 10 km, wat een hel! Echt totaal niet het gevoel dat je ook maar iets vooruit kwam..Maar gewoon doorzetten he! Hun doen dat wel vaker, dus vonden natuurlijk totaal dat wij geen tempo hadden, vonden we zelf ook niet, maar harder wou ook niet! Nadat we een mooi eilandje op het meer hadden uitgezocht hebben we hier de hele zaterdag gechillt! Lekker gezwommen etc. 's Avonds kwam er nog een dikke vette bui aan! Lekker in het water gezeten tussen de hoge golven, daar was het tenminste lekker warm! Ook kwam er daardoor een super mooie regenboog. Staat ook wel op de foto's, maar in het echt is het natuurlijk altijd mooier. Super heldere kleuren enzo, echt mooi!
Toen hebben we 's avonds nog een kampvuurtje gemaakt, en lekker gegeten en gekletst. Zondag naar de zonsopgang gekeken, oh nee ik had me uiteraard verslapen..En toen weer richting de auto gekajakt. Wederom een hel, maar ook volbracht. 3 mooie blaren aan overgehouden, maar was wel super mooi weekend! Ohja, op de fotos zie je dat wel. Brokopondo meer is een aangelegd stuwmeer, door de waterkracht wekken ze hier elektriciteit op, vraag me niet hoe, daar weet ik dan weer niks van..Maar het is dus in ieder geval een enorm dal, wat onder water is gezet. Daardoor steken er nu nog steeds allemaal dode bomentoppen boven het water uit, erg mooi om te zien. Ook de mensen die er woonden hebben ze een nieuw huis aangeboden, staan gewoon rijtjeshuizen (hutjes) daar in de buurt. Ziet er zo apart uit! Klopt niet helemaal in het beeld!

Ohja nog even kort over deze week! Weer stage, leuk leuk leuk!
En gister (donderdag) ben ik naar het proces van de decembermoorden geweest. Was wel interessant! Hebben 3 nabestaanden gehoord. Die hebben beschrijven hoe hun familieleden uit hun huizen zijn gehaald en mee genomen. En hoe zij over de zaak denken. Uiteraard schitterde Desi zelf weer van afwezigheid. Hij komt nooit, dit keer had hij Mexicaanse griep, erg vervelend! Maar goed..De Surinamers zijn al lang blij dat er een proces tegen hem loopt, zodat hij niet denkt dat hij helemaal boven de wet kan leven. Maar of er ooit een veroordeling komt vraag ik me af. Ligt natuurlijk ook aan de komende verkiezingen (maart). Absurd genoeg is hij nog steeds erg populair hier, en bestaat er nog een kans dat hij president word. Dan zal het proces snel genoeg stoppen. Ook spreekt alles elkaar tegen, en mensen zeggen dit heb ik van die en zus en zo, en die ontkent dat dan weer enzo. Zo gaat dat de hele tijd door. Maar wel pittig om van de nabestaanden te horen hoe het allemaal gegaan en is en hoe de slachtoffers er uit zagen na die tijd. Erg naar allemaal. Waarschijnlijk ga ik nog wel vaker naar het proces, dus dan misschien meer! Nu heb ik wel weer zin in een lekkere nasi ofzo..Want het was weer een behoorlijk verhaal!

Foto's staan dus al weer op de site:
http://picasaweb.google.com/karinflierman

Ik laat binnenkort wel weer een keer wat van me horen! Gaat dus nog steeds goed met me, en ik vermaak me helemaal! Dat is een even een korte conclusie van mijn enorme verhaal!!

Dag dag

Xx






  • 30 Oktober 2009 - 19:03

    Mam:

    Karin, wat een verhaal zeg.
    leuk dat je het opschrijft, als je weer hier bent geloof je jezelf niet meer. Thuis is alles oke en de groeten van oma

  • 01 November 2009 - 10:09

    Henrike:

    hee Karin, nou het verhaal is leuker dan de conclusie hoor ;)
    heb net van Ber gehoord dat je helemaal niet in NL bent en tis leuk om te lezen dat je je wel vermaakt. Nu nog even foto's kijken :D
    Veel plezier nog daaro!

  • 02 November 2009 - 16:24

    Liesbeth Jansen:

    Ook ik volg je belevenissen via tinternet.Groeten vanuit Wesepe en nog veel plezier.

  • 03 November 2009 - 13:05

    Carolien:

    Ha Karin,
    Leuk om weer je verhalen te lezen.
    Hier waait en regent het,
    wordt jaloers op je zonnige foto's. Ik las hier ook in de krant dat Desi Bouterse de mexicaanse griep had. Erg geloofwaardig!
    Heel veel plezier. Ik kijk uit naar je volgende schrijfsel.
    groeten Carolien

  • 04 November 2009 - 15:18

    Bastiaan:

    karin kun je nog een beetje bloemschikken met die surinaamse bananen bladeren veel plezier en geniet x

  • 06 November 2009 - 11:01

    Jolande En Jan:

    he lachebekje hoe is ie en wat een verhaal ik hoop dat het nu wat beter gaat met jou
    wij gaan jouw volgen hoor
    dikke kus jan en joland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2010

De laatste week noh?! Jaja...

02 Januari 2010

Wan switi kesneti nanga wan bun nyun jari

13 December 2009

Switi libi

29 November 2009

Dus dat

09 November 2009

Fawaka
Karin

Actief sinds 02 Aug. 2009
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 22514

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2011 - 08 Maart 2012

Robert en Karin gaan backpacken

31 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: